Ruzie met je werkgever? Dat wil je liever niet maar toch overkomt het vele werknemers. Uit de praktijk: Je baas is regelmatig te laat met betalen van je loon. Bovendien moet je elke maand goed controleren of het loon wel klopt. Vaak blijkt dat wat je netto op je bankrekening krijgt niet correct is. Je geduld raakt op een geven moment op. Na irritatie komt boosheid. Je bent boos op je leidinggevende en op het bedrijf. Voor je het weet heb je ruzie gekregen met je werkgever. Wat zijn zoal de meest voorkomende oorzaken voor ruzie tussen werknemers en werknemers? Wat kun je het beste doen als je ruzie hebt met je werkgever? Kan bemiddeling of mediation helpen om de ruzie te sussen?
Meest voorkomende oorzaken
- Disfunctioneren. Je baas vindt dat je je werk niet goed doet.
- Je bent vaak te laat.
- Je hebt op tijd vakantie aangevraagd maar je baas geeft je geen vakantie.
- Je krijgt te weinig uren terwijl je had afgesproken meer te mogen werken.
- Je salaris wordt vaak te laat en niet compleet betaald.
- Je meldt je ziek en je werkgever keurt je ziekmelding niet goed.
- Je wordt gepest of gediscrimineerd en je werkgever doet er niets aan.
Goed werknemerschap
Wat kun je doen als je ruzie hebt met je werkgever?
Je werkt al een tijd bij je werkgever en je hebt het naar je zin. Het klikt met je collega’s en ook je met leidinggevende. Het werk zelf vind je nuttig en je merkt dat je steeds beter wordt in wat je doet.
Dan merk je nadat je een aantal keren ziek bent geweest je leidinggevende niet meer zo amicaal en easy-going is. Je merkt dat zij je op je vingers tikt als het werk niet helemaal op tijd af is. Dit gebeurde eerder bijna nooit. De houding naar jou toe is veranderd. Je zegt er iets van tegen je leidinggevende en maakt duidelijk dat je het niet fijn vindt dat je haar adem in je nek voelt.
Deze opmerking valt bij haar in het verkeerde keelgat. Zij wordt boos en zegt dat je er de kantjes vanaf loopt. Je bent een slechte werknemer. Dat pik jij natuurlijk niet, je bijt van je af. Zie daar, ruzie en misschien wel het begin van een slepend arbeidsconflict.
In kaart brengen
Je kunt om helder te krijgen of dit probleem alleen jou aangaat eens bij collega’s navragen of zij herkennen wat jouw is overkomen. Is er al eerder ruzie geweest met dezelfde leidinggevende in een soortgelijk geval?
Misschien hebben meer collega’s met hetzelfde probleem te maken en ligt het niet aan jou. Als blijkt dat jij de enige bent met het probleem probeer dan niet om stemming te maken door je leidinggevende onnodig zwart te maken bij je collega’s. Jij hebt ruzie met je leidinggevende en dat is al erg genoeg. Meer collega’s betrekken bij jouw ruzie met je leidinggevende maakt een normale oplossing nog ingewikkelder. Als de sfeer verslechtert omdat jij aan het stoken bent dan is de kans dat je aan het kortste eind trekt groot.
Dossier
Je werkgever houdt een personeelsdossier bij waarin relevante zaken over jou worden bijgehouden. Als je in je boosheid verwensingen naar het hoofd van je leidinggevende slingert of bij collega’s gaat zitten stoken dan wordt dat allemaal bijgehouden. Deze informatie zal je werkgever tegen je gebruiken als hij van je af wil. Het is slim om op tijd te weten wat er in jouw personeelsdossier staat. Je hebt recht op inzage van jouw dossier maar ook het recht om onjuistheden aan te kaarten en deze te laten verwijderen.
Tip: leg zelf een dossier aan over je ruzie met je leidinggevende.
Uitpraten
Het is gebeurt, je hebt ruzie met je leidinggevende. Je voelt je er achteraf toch rot over want met ruzie naar je werk dat is niet lekker werken. Misschien vind je wel dat je in de consternatie niet zo hard van je had moeten afbijten. Je weet dat jij niet fout zat maar toch moet de ruzie met je werkgever opgelost worden.
Wat is verstandig om te doen?
- Probeer een gesprek te regelen met je leidinggevende om te praten over wat er is gebeurd. Probeer niet (weer) boos te worden.
- Bereid het gesprek voor, zet de belangrijkste punten voor jezelf op papier.
- Vertel je leidinggevende wat je dwars zit maar luister ook goed naar je leidinggevende.
- Neem iemand mee als je bang bent dat het gesprek uit de hand kan lopen.
- Maak duidelijk waar volgens jou het probleem ligt(bij je werkgever) maar wees eerlijk over je eigen gedrag.
- Wordt het je teveel tijdens het gesprek en ben je bang voor escalatie stop dan het gesprek en vertrek.
- Kom op een later moment terug op het gesprek en praat het uit met je werkgever.
Als het lukt om de kou uit de lucht te halen tijdens het gesprek zorg dan dat er op papier afspraken worden vastgelegd. Zet de afspraken voor jezelf op papier en stuur ze ter kennisgeving op naar je baas als zij dit niet op korte termijn doet. Als later onduidelijkheid over de afspraken ontstaat dan kun je naar je brief of mail verwijzen.
TIP: hou je aan de afspraken en als je ziet dat je baas dat niet doet trek dan aan de bel. Wacht daar niet te lang mee.
Mediation
Mediation of bemiddeling kan helpen bij ruzie met je werkgever. Je hebt je best gedaan om in het gesprek met je werkgever jullie ruzie te bespreken. Je hebt je best gedaan ook eerlijk te vertellen wat je dwars zit en wat volgens jou een goede oplossing is van jullie conflict. Helaas voor jou wil je werkgever niet toegeven dat de ruzie is veroorzaakt door haar gedrag. Jij bent degene volgens haar die verantwoordelijk is voor de ruzie. De kou is niet uit de lucht en jij bent nog steeds boos dat je zo behandelt wordt door je werkgever. Wat kun je nog doen om de ruzie te sussen? Misschien heb je je ziek gemeld nadat je je niet meer welkom voelde op de werkvloer of zie je er erg op te moeten luisteren naar een werkgever die jou kleineert. Bemiddeling of mediation door een onafhankelijke mediator zou de oplossing van de ruzie met je werkgever uit de impasse moeten halen.
Uit onderzoek van het Wetenschappelijk Onderzoek en Documentatiecentrum (2019) blijkt dat ongeveer 57% van de ondervraagden (periode 2015-2019)
te maken kreeg met één of meer (potentieel) juridische problemen. Na geschillen over de aanschaf van diensten en producten (30%) volgden geschillen door problemen op het werk(24%). Ook bleek dat maar 5% van de ondervraagden had gekozen voor mediation of mediation had gepland.
Toch is het goed om mediation te overwegen. Waarom?
Met bemiddeling of mediation kan een kostbare gang naar de rechter worden voorkomen. Er bestaat een kans om er samen uit te komen.
Als je je zo op je ziel getrapt voelt door je baas en echt niet door wil met voor haar te werken kun je natuurlijk ontslag nemen. Weet wel dat je dan flink wat problemen moet zien te overwinnen.
- Stoppen met werken betekent per direct minder inkomen of geen inkomen.
- Je hebt geen recht op een transitievergoeding tenzij je kunt aantonen dat je baas ernstig verwijtbaar heeft gehandeld of ernstig verwijtbaar nalatig is geweest.
- Je verliest ook het recht op een WW-uitkering omdat het UWV vindt dat je verwijtbaar werkloos bent geworden.
Overweeg je toch ontslag te nemen? Laat een van onze ervaren arbeidsadvocaten je hierbij adviseren.
Mediation een kans om je ruzie op te lossen
Geef je mediation een kans om je ruzie met je werkgever op te lossen dan moet je het volgende weten:
- Je baas betaald de kosten.
- De mediator of bemiddelaar is onpartijdig.
- De mediator geeft geen advies en heeft geen voorkeur voor een bepaalde oplossing.
- Jij en je baas krijgen de ruimte duidelijk te maken wat het probleem is.
- Eerst moet duidelijkheid bestaan bij beide partijen over waar de ander het probleem ziet, dan pas kan worden gekeken naar oplossingen.
- Keuzes moeten goed onderbouwd zijn en moeten door beide partijen worden geaccepteerd.
- Mediator overziet dat de keuzes en beslissingen haalbaar zijn.
- Overeenstemming over alle zaken die spelen geeft de beste oplossing.
- Je kunt op elk moment stoppen met mediation. Ook de werkgever en de mediator kunnen dit.
- Alles wat wordt besproken tijdens de bemiddeling mag niet aan anderen verteld worden. Zeker niet aan de rechter tijdens een zitting. Tenzij alle partijen afspraken maken over wat wel en wat niet gedeeld mag worden.
- Er kan een verslag worden gemaakt door de mediator waarin alle afspraken staan. Deze afspraken kunnen bindend worden gemaakt door het verslag rechtsgeldig te maken.
- Mocht je er met je baas niet uitkomen dan kun altijd nog naar de rechter stappen.
Conclusie
Ruzie met je werkgever is nooit prettig maar het komt regelmatig voor. Veel voorkomende oorzaken bij het ontstaan van ruzies zijn bijvoorbeeld disfunctioneren, vaak te laat komen, toezeggingen niet nakomen door de werkgever als het gaat om meer uren of de aanvraag van vakantie. Er is vaak veel te doen om ziekmeldingen waar werkgevers niet op zitten te wachten. Ook pesten en discriminatie kunnen voor ruzie met je werkgever zorgen. Belangrijk is om niet in je boosheid dingen te roepen die tegen je gebruikt kunnen worden. Alles wordt bijgehouden in je personeelsdossier. Probeer de ruzie uit te praten in een gesprek dat je goed moet voorbereiden. Als de ruzie niet gesust kan worden dan kun je nog denken aan mediation of bemiddeling door een onafhankelijke bemiddelaar. Mediation is vrijwillig maar je moet je wel je best doen om samen tot een bevredigende oplossing te komen. Als je het echt niet meer ziet zitten om door te blijven werken voor je baas dan kun je ontslag nemen. Weet wel dat daar vervelende consequenties aan kleven. Je hebt geen recht op een transitievergoeding, geen recht op een WW-uitkering en je gaat flink achteruit op je inkomen.
Take Away
- Ruzie met je werkgever kan weleens voorkomen.
- Aanleidingen zijn vaak onenigheid over ziekmelden, vakantie of salaris.
- Ruzie met je werkgever kun je proberen te sussen.
- Als uitpraten niet lukt dan kun je denken aan mediation.
- Als mediation niet lukt en je echt niet bij je baas wil blijven dan kun je ontslag nemen.
- Zelf ontslag nemen heeft verregaande consequenties. Je hebt geen recht op een transitievergoeding en ook geen recht op WW.